utorok 15. septembra 2015

Fullerova kupola


Fullerova kupola - známa vec, geniálna vo svojej podstate, ma očarila svojimi možnosťami. Vzniká spájaním tyčových prvkov do rovnostranných trojuholníkov, ktoré by v rovine vytvorili 6-uholník. Ale ak tieto trojuholníky spojíme do skupiny 5 trojuholníkov so spoločným vrcholom, dostávame sa do priestoru, mimo roviny a ak budeme takto pokračovať ďalej, vytvoríme si kupolu., 

I was really impresed by the possibilities of a well-known Fuller´s dome - genial in its principle . The original one was created by joining of bar elements into equilateral triangles. If 6 pieces of those triangles would be placed next to eeach other in a plane with one common vertex, they would created hexagon. But if we skip one triangle and join just 5 of them, they will not be in a plane any more. If we continue joining them like this, we will create  a dome
.


Ja som sa rozhodla zmeniť materiálovo klasickú Fullerovu kupolu a namiesto dôležitých uzlov, v ktorých sa tyčové prvky spájajú, som ponechala prázdne otvory. Spojnice medzi jednotlivými vrcholmi u mňa sú síce hmotné, ale v jednom smere ohybné, kým prázdne plochy Fullerovej kupoly v tvare trojuholníkov sú u mňa pevné doštičky.

I decided to make a change in materials of classic Fuller´s Dome and instead of the important joints (nodes, vertexes) I left just an empty space, while bar elements I substituted by a tape allowing one direction movement. Finally  then what on a Fullerś Dome use to be an empty triangle space I replaced by the solid walls.


Takáto štruktúra kupoly sa dá ďalej hýbať, skladať premieňať a tvary , ktoré vznikajú, sú celkom zaujímavé: 

This dome structure is further transformable, kinetic and the shapes creted are quite interesting: 





















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára